تبلیغات
معارف اهـل بـیـت - آیا کسی ازعلمای اهل سنت، منکراحادیث مهدویت شده است؟ (1)
 
معارف اهـل بـیـت
                                                        
درباره وبلاگ
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

برخی از علمای اهل سنت در صدد انکار و توجیه روایات مهدویت برآمده تا این موضوع مهم را در جامعه لوث کنند که از آن جمله می توان از افراد زیر نام برد :

1-ابن خلدون ؛ او گرچه موضوع مهدویت را مشهور بین کافه اهل اسلام در گذر زمان ها می داند ولی با تمسک به قاعده : جرح،مقدم بر تعدیل است » درصدد ابطال روایات مهدویت برآمده است .
2-محمد ابوزهره ؛ او نیز خط ابن خلدون را ادامه داده و می گوید : علمای اهل سنت در سندهای این احادیث خدشه کرده اند ، و لذا این عقیده را نزد اهل سنت ثابت نمی داند .
3-سعد محمد حسن از شیوخ ازهر ؛ او نیز به دنبال نقادین احادیث مهدویت رفته و حرف های آنها را تکرار می کند .
4-محمد فرید و جدی ؛او می گوید : « بسیاری از امامان حدیث، احادیث مهدویت را تضعیف نموده اند ...» .
5- احمد امین مصری ؛ او نیز به کلام ابن خلدون رضایت داده است .
6-شیخ جبهان ؛ او نیز ازجمله کسانی است که گمان کرده احادیث مهدویت همگی باطل است .
7-شیخ سائح لیبیایی؛ او نیز از جمله کسانی است که احادیث مهدویت را نقد کرده است .

پاسخ اجمالی : از آنجا که تکیه گاه کلام عموم مخالفین احادیث مهدویت ، ابن خلدون است ، لذا در نقد کلمات آنها به رد کلام ابن خلدون به صورت اجمالی بسنده می کنیم :

1. ابن خلدون هنگام نقد احادیث مهدویت تنها به برخی از روایات می پردازد ، در حالی که روایات دیگری وجود دارد که از صحت سند برخوردار است . لذا دکتر بستوی چهل وشش روایت را با سند صحیح یا حسن در زمینه مهدویت در کتاب خود آورده است .

2. او تنها اسامی برخی از صحابه را نقل کرده که احادیث مهدویت را نقل کرده اند ، در حالی که بیش از اینهاست ، و لذا شیخ عبد المحسن بن حمد العباد اسامی 26 نفر از صحابه را که ناقل احادیث مهدویتند نقل کرده است .

3-همو می گوید: « ابن خلدون شخصی مورخ است نه رجالی و لذا به تضعیفات او توجهی نمی شود ...» .

4. اینکه ابن خلدون جرح را مقدم بر تعدیل می داند نزد اهل سنت عمومیت ندارد ؛ زیرا عوامل جرح نزد آنان مختلف است . برخی با کوچکترین جهت راوی را جرح می کنند ؛ لذا متخصصان فن شرط کردهاند که علت جرح باید تفسیر شود که به چه جهتی بوده است . از جمله کسانی که این قاعده را قبول ندارند ابن حجر عسقلانی ، قاضی سبکی ، خطیب بغدادی ، نووی ، سخاوی ، سیوطی و سندی است .
دکتر عبد الحکیم بستوی می گوید : « حتی درصورتی که جرح در راوی به اثبات برسد ، هر جرحی روایت را از اعتبار ساقط نمی کند ، بلکه برخی از جرح ها است که شدید بوده ومستلزم ترک روایت است . و برخی تا این حد نیست ، بلکه راوی متصف به جرح با غیر خود از کسانی که دارای اعتبار تقویت شده و روایتش قابل احتجاج است » .

5.ابن خلدون احادیث را احصا نکرده و نمی داند که از حد تواتر گذشته است و لذا احتیاج به بررسی سندی ندارد .





نوع مطلب : پاسخ به شبهات، 
برچسب ها : مهدویت، تشکیک، ابوهریره، این خلدون، رد احادیث مهدویت،